Marktactie Herentals
De gemeente Herentals stond met een kraampje op de vrijdagmarkt en nodigde partners die rond geestelijke gezondheid werken uit om mee te doen. Het kraampje werd aangekleed met banners, affiches, vlaggenlijnen, … Er werden complimentenbandjes, gevoelsbuttons, flyers,… uitgedeeld aan de bezoekers.
Doelgroep:
Type:
Toegankelijkheid:
Volwassenen, Ouderen
Kijk
Breed publiek
Marktactie
Stel jezelf en je organisatie kort voor.
Ik ben Sofie Roofthooft van de dienst gelijke kansen en preventie van de stad Herentals. Ik werk voornamelijk rond de thema’s gezondheid en Huis van het Kind. Op onze dienst werken we ook rond ontmoeting, sociale kruidenier, (multiculturele) diversiteit, ontwikkelingssamenwerking, (veiligheids-)preventie, …
Welke actie(s) hebben jullie georganiseerd?
Naast een affichecampagne, digitale postkaarten, een filmnamiddag voor kinderen en een Veerkrachtige wandeling organiseerden we een marktactie: we staan met een kraam op de vrijdagmarkt en nodigen partners die in Herentals rond geestelijke gezondheid uit om met ons mee te doen. Dit jaar waren de Dorpel, de Fakkel en het JAC gekomen. Het kraampje wordt aangekleed met banners, affiches, vlaggenlijnen, … We delen complimentenbandjes, gevoelsbuttons, flyers uit aan de bezoekers. We spreken hen aan met vragen zoals ‘hoe voel jij je vandaag’ of ‘wil jij eens een complimentje geven aan iemand’. Deze actie keert jaarlijks terug. Dit jaar hadden de Fakkel en de Dorpel zelf vooraf in een knutselworkshop met de bezoekers spreukenkaartjes en boekenleggers gemaakt om uit te delen op de markt (en ook op te hangen in hun krachtenboom).
Waarom hebben jullie voor deze actie(s) gekozen? Wat is de link met veerkracht? Hoe zetten jullie hiermee ‘kracht’ in de kijker?
Hiermee raken we op een laagdrempelige manier het thema aan bij een heel breed publiek.
De acties geven mensen een steuntje in de rug of laten ze anders naar de dingen kijken.
Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Voor de marktactie sturen we steeds in september een mail uit naar alle betrokken partners met de boodschap dat wij als dienst op de markt staan voor de 10-daagse. We houden dit redelijk vrijblijvend, en het is voor partners ook mogelijk om slechts een stukje van de voormiddag aan te sluiten. Ieder kan zijn eigen boodschap vertellen en werking toelichten. Als het maar in de 10-daagse past.
Welke tip(s) heb je voor organisaties die een actie voor de 10-daagse willen doen?
Begin er op tijd aan en werk samen. Bij ons was het enthousiasme bij de partners zo groot, dat we er volgend jaar een werkgroepje met z’n allen van maken.
Wat vonden de deelnemers van jullie initiatief?
Over het algemeen zeer positieve reacties, op de markt gaven mensen aan dat ze het echt een belangrijke boodschap vinden.
Contactgegevens: Sofie Roofthooft: sofie.roofthooft@herentals.be, 0492 58 03 03