Warme William op school
Een secundaire school in Rotselaar werkte een heuse jaarspeeddate uit met daarin krachtige vragen. In de Warme William Luistermobiel konden leerlingen met elkaar in gesprek gaan over wat veerkracht voor hen betekent.
Doelgroep:
Type:
Toegankelijkheid:
Kinderen & jongeren
Verbind
Breed publiek
Warme William op school
Speeddate, gelukswandeling en warme William luistermobiel
Stel jezelf en je organisatie kort voor.
Wij zijn een secundaire school in Rotselaar waar leerlingenparticipatie centraal staat. In verschillende raden krijgen leerlingen de kans om de school mee vorm te geven. Het gaat dan over een leerlingenraad, een meter- en peterwerking, een ZIN-raad, milieuraad, redactieteam ECHO, sportraad enzovoort.
Geef een korte omschrijving van de activiteit(en).
Een kerngroep van leerlingen en leerkrachten werkte een heuse jaarspeeddate uit met daarin krachtige vragen. Daarnaast kwamen enkele leerlingen per jaar in de Warme William Luistermobiel tot een gesprek met elkaar over wat veerkracht voor hen betekent. We boden ook de gelukswandeling aan in en rond het groene domein van onze school.
Waarom heb je voor deze actie(s) gekozen? Wat is de link met veerkracht? Hoe zet je hiermee ‘kracht’ in de kijker?
We merken dat jongeren steeds minder tot een echt gesprek komen met elkaar. Dat is nochtans erg belangrijk om zich goed en krachtig te kunnen voelen op school.
Welke tip(s) heb je voor organisaties die een actie voor de 10-daagse willen doen?
Gewoon doen en uitproberen. Al bereik je er maar enkele, dan heb je toch voor hen iets betekent.
Wat vonden de deelnemers van jouw initiatief?
Heel wat leerlingen vonden de speeddate gezellig en leuk, sommigen voelden zich wat ongemakkelijk. Maar net daarom is het belangrijk om hier aandacht voor te hebben.